torsdag 24 juli 2008

Sommarblommor

Nu har sommarblomningen kommit igång på allvar.Vilken färgprakt! Fast egentligen är jag minst lika förtjust i växter som man inte har för dess blommor utan för att bladverket har en fin färg eller form. I tidigare trädgårdsinlägg har jag några bilder från sådana rabatter.

Blodfingerört - släkting till jordgubben - har en av de vackraste blomfärger jag vet.
Binka i lila nyanser

Luktärtor - 1-åring, men spara fröna och sätt dem i kruka till våren

Redan förra sommaren funderade jag på hur en rosenbåge skulle kunna se ut här ovan, men jag kunde inte hitta någon som var i bra storlek och samtidigt lite "ruff". Så kom jag på att vi (läs:Stefan)
kunde ta 2 armeringsjärn och böja till. Sagt och gjort. Stefan åkte till ett byggvaruhus och var borta ett bra tag. När han kom tillbaka var han besviken och undrade vad jag skulle säga; det gick inte att få till en perfekt rundning, utan det blev lite kantigt, men jag blev eld och lågor -
- inte ville jag ha något perfekt runt, detta blev ju mycket mer spännande! Stefan glad igen.
Till nästa sommar skall nog klematisen klänga hela vägen runt.
Hej so long!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bågen kommer att bli sååå fin.
Förresten är den ju redan det men jag tänker mig den med mera blommor och då blir den helt underbar.
Förresten igen, vad Du skriver underhållande och roligt!
Kram
Agneta