torsdag 10 juli 2008

Sett på muse'et

För några veckor sedan var jag, som ni kanske kommer ihåg , på Bohusläns museum och köpte en glödlampa. (Vad roligt det låter....) Jag passade på att fota några andra saker som jag föll för.

10-gruppen var ett textildesigngäng som jobbade ihop i Stockholm på 70-talet. Glada färger och modernistiska mönster var deras grej. Här är deras tyger sydda till grytlappar. Fanns även som grytvantar , vilket jag passade på att köpa mig en! Den enda vante hemma som är tjock nog att inte bränna sönder fingrarna har nämligen julmotiv , så jag tyckte att jag gott kunde få en ny.

Ett fat på fot ... igen!!? Jag älskar kakfat av alla de slag men att två på fot dyker upp två dagar efter varann får ses som en ren slump. Jag kan fortfarande skratta åt hur jag for runt med gårdagens fat i högsta hugg mellan kök och vardagsrum. Ingenstans kunde jag klämma in det -- alla skåp och hyllor var för smala, låga och för trånga. I flera dagar höll jag på. Jag vågade inte slänga kartongen för jag kände en viss oro för att jag skulle gå bet på placeringen och därmed få lämna tillbaka hela härligheten. Allt ordnade sig ju emellertid!

Detta underbara fat från Zack (kan nås via http://www.zack.se/) är väl inte tänkt för kakor - jag tänker mig det på skänken eller på köksbänken . kanske innehållandes citroner, lime , lök ....

Denna tavla av lokala konstnärinna Caje Huss har jag beundrat i flera år. Det är något slags härligt undervattensmotiv. - Kan du inte försöka måla något liknande sa jag till den konstnärliga 9-åringen. Ett par dagar senare kom 6-åringens dagisfröken hem till oss med ett lass teckningar som vi ej fick med när vi sa hejdå i juni. Bland dessa fanns bilden nedan:

Jag blev alldeles lycklig! -Jag har fått min Caje Huss! ropade jag , fast ingen förstod ju vad jag menade med det. Lilla Elsa blev mäkta stolt när mamma tyckte att den var så fin. Glas och ram fick den igår, nu får vi bara se var den hamnar.
Hej för den här gången!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Elsa, den var jättefin Din tavla.
Kram
Agneta

Anonym sa...

tyckte Elsas var häftigare:)