måndag 28 juli 2008

Här sover vi gott!

I dag är det vårt sovrum som står på tur för fotografering. I 60 år har detta rum använts som en "kallvind" - här hängdes tvätt på tork.

Takhöjden var då knappt 2 meter men efter en takhöjning ända upp till yttertaket så känns rummet både luftigt och rymligt.

Sänggaveln är egentligen en nersida från vår gamla säng. Jag hade en bild i huvudet av hur gaveln skulle se ut ; mörkbetsad (det blev den), med någon slags järnbeslag som ränder (löste sig också bra - det är avkapade grindgångjärn ni ser) , med ett L-format järnbleck fastskruvat i den översta brädan ( tiden var knapp för mig när det begav sig, efter ett par samtal till olika firmor, där karlarna undrade vad det skulle vara för nytta - hade jag verkligen alla hästar inne i stallet? - så la' jag L-blecket på is, och ni vet ju hur det är : man vänjer sig vid att ha det som det är. Fast nu när jag skriver om det blir jag lika sugen igen på den där bilden jag har i huvudet!) Lång parentes!

Sänglampan fick fästas i sängen med hjälp av bitar från grindgångjärnen - väggtyget hindrade ju en normal lampupphängning.

Ett härligt litet fönster ökar på ljusinsläppet. Här uppe hänger adventsstjärnan fint må ni tro!

Framför sängen står en kista, som morfar snickrade ihop när han skulle flytta in till staden för att göra värnplikten, 1906. Allt han ägde rymdes i kistan, som han bar på axeln den dryga milen från föräldrahemmet. Den har haft många färger under årens lopp.
Morfar är huset - kistan var det enda han kom hit med. Affektionsvärdet blir stort som ni förstår.

Här har vi det tredje hörnet i rummet. Stolen hindrades från att bli kaffeved när jag fick den från damen som stod bredvid oss och slängde skräp på tippen. (Nu ljög jag bara lite ; jag tog den när hon hade kastat den - jag vet att man inte får det!)
Byrån, spegeln och pediestalen är "nya" - övrigt är arvegods eller köpt i stans' antikaffär.

Jag har pratat pressglas förut , Oj vad jag tycker det är vackert.......

Flox och malva i gammal tillbringare.

Stor vägg kräver stor tavla - eller 16 små. På väggen mittemot fönstren finns detta familjefotocollage.
Nu har ni sett vårt sovrum. Kanske någon undrar: fanns där inga garderober? Då skall jag berätta något mycket underligt: I vårt hus finns bara en enda garderob!! Vi får väl se om detta kan redas ut vad det lider! Nu är det i alla fall läggdags! God natt!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart vackert!
Agneta

Anonym sa...

WOW, verkligen helt underbart!!!
Och du skriver ju hur bra som helst. Både roligt & personligt;)
Många kramar!