söndag 20 juli 2008

Nästan 100 år mellan bilderna

Här skall ni få se hur vårt hus såg ut som nybyggt, 1910. Det var min morfar som byggde huset och när mormor och morfar gifte sig var huset precis inflyttningsklart. Det är mormor som står till vänster på bilden. Ovanvåningen hyrdes ut och gav därmed en liten extrainkomst.
Mormor hade tvätten hängande på tork men den kringgående fotografen sa att det gör ingenting ;
den målar vi över efteråt! Det är ganska bra målat men det bästa hade väl varit om tvätten tagits ner före fotandet kan man tycka...
Det var vanligt på den här tiden att flaggstången satt fästad någonstans på överdelen av huset, här: på verandataket. Verandan ja, den ser ju så mysig ut med vackra fönster och dörrar. Här var "finingången".
Ser ni den lilla pumpen på gården? Här togs allt vatten fram till 1930, då man fick vatten inomhus.
På 60-talet tog min mor och far över huset. Den stora förändringen utvändigt blev då att eternitplattor ersatte träpanelen. De tog också bort verandaingången.

För 10 år sedan tog vi över huset och så här ser det ut idag. Verandan har fortfarande ingen ingång vilket jag utseendemässigt kan sakna. Samtidigt skulle jag inte vilja att vi gick in den vägen - då skulle husets bästa fikaplats försvinna och det vore väl synd!!
Pumpvattnet används till att vattna i trädgården och till att svalka armar och ben stekheta dagar.
Nu har ni sett 2 bilder av vårt hus , fotograferade med nästan 100 års mellanrum.
Hej så länge!

1 kommentar:

Marie Söderberg sa...

åh va roligt att se..jag fullkomligt älskar gamla bilder av hus..och att dessutom få se att huset förändrats, dock i en positiv anda.. då blit min själ gla ..hihi..(är lite besatt av byggnadsvård...hihi)tycker det är fint med verandan som ni har det idag..som du säger så är det mycket att trevligt att nyttja som just en "punchveranda"..kanske en balkongöppning i framtiden ??
hur ser det ut inuti ?..det kanske du visat på bloggen redan.,..men blev så ivrig att jag ville skriva inlägg direkt *ler*

ha det gott/Marie