söndag 17 augusti 2008

Samling vid pumpen - del 2

För den som blev kvar i skolvärlden även efter den egna skolgången, infinner sig alltid det obligatoriska "skolpirret" så här dags i augusti, precis som för barnen. Jag mjukstartar igen med ca 30% tjänst och barnen börjar i åk o, 2, 3 och 5. Den lille gossen har gått i "gåskolan" hela sommaren och går nu alldeles själv - fast bakom kommer vi allesammans, redo att agera fallskärmar!

Idag blir det 2 bilder vid pumpen, igen - sist fick den vara bevattningsstation för växterna, det är ju det vi använder den till, men mellan 1910-1930 togs ju allt vatten härifrån; till matlagning, städ och tvätt.

Oh, så mysigt tänker ni, de tvättar sig utomhus! -- Nja, jag får nog erkänna att bilden är högst arrangerad . Mamma säger att de faktiskt inte tvättade sig ute förr i tiden heller - allt vatten bars in och värmdes på järnspisen.

Kockumsfatet är husets gamla handfat. Ett par storlekar till av dessa fat finns i boden - det största användes som diskbalja. Tack vare sommarens bloggande har jag intresserat mig mycket mer än tidigare för historian bakom föremål i hus,källare o bod. Jag och mamma har så trevligt när vi pratar om det som har varit..... Sedan är det ju så kul att berätta för nästa generation att det faktiskt är mormorsmors gamla diskbalja som vi har sått sommarblommor i....

Kulturhistoria inpå knutarna kan man säga!!

So long!

Inga kommentarer: