lördag 13 augusti 2011

Sommarprojekt på gräsmattan

Hej! På vår ganska lilla gräsmatta hade en stor buskrabatt fått växa till sig.....


.... Först tänkte jag : Vi tar bort hela rabatten och planterar ett äppleträd i stället, som vi kan sätta trädgårdsmöbler under, så småningom. Jag såg redan framför mig eftemiddagskaffet som avnjöts under lummig och skuggande grönska.....


Men vid närmare eftertanke kom jag på att mitt i den vildvuxna rabatten fanns faktiskt ett träd, ett ganska stort till och med....


... så jag nöjde mig med att gräva bort 5-6 stora buskar, flytta hit 4 små magnoliabuskar för att förstärka halvmåneformen, (magnoliorna syns ej på bilden) och sedan så gräs där det tidigare varit jord --- och voilá ; visserligen inget "äppleträdsmys" men en fin berså blev det!


På andra sidan gräsmattan har det också hänt en del under sommaren. Denna lilla halvrunda rabatt gjorde jag för ett par år sedan....


... i sommar har jag låtit rabatten fortsätta ända ner till buxbomshäcken. Här kommer nog att bli frodigt till nästa sommar. Blomfärgerna är vit, rosa och lila.
Men... ni må tro att jag fick mig allt ett litet äppleträd i alla fall! (den smala lilla stammen på bilden) Så här var det: I detta hörn stod en stor rödbladig japansk lönn. Den var jag ganska trött på.


En kväll, när barnen haft sommarlov ett par dagar och jag bara hade en dag kvar i skolan skojade jag med dem och sa: Kan inte ni överraska mig när jag kommer hem i morgon genom att ha sågat ner den stora lönnen? Och så skrattade vi.

Dagen därpå får jag ett samtal på jobbet -- en orolig röst säger: Mamma vi skulle väl såga ner trädet, för det har vi gjort nu!! - men nu kommer lillasyster och säger att du bara skojade!!
Jag måste erkänna att jag blev alldeles nervös --men jag fick allt säga att jag tyckte det var bra.
På kvällen åkte vi till en plantskola och köpte ett aromaäppleträd.



..... Så medan vi nu väntar på att trädet skall växa till sig, får vi sitta i bersån och dricka kaffet....

Hejdå.

Inga kommentarer: