måndag 29 december 2008

Orangeri och trafikfarlig stjärnjägare

Detta är en bild från vårt "orangeri". Namnet kom sig av att vi hade med oss 2 små rangliga apelsinplantor när vi flyttade till huset. Jag såg framför mig hur apelsiner, citroner och annat exotiskt skulle växa här, från golv till tak. Apelsinerna fick emellertid snart löss och fick slängas och något mer exotiskt har vi aldrig försökt oss på, men namnet orangeriet är ändå väl inarbetat.

Med stakarna i blickfånget skall jag berätta om 2 fixa idéer jag har som gör mig aningens farlig på vägarna i vinter.

1. Jag vill ha stakar på nedervåningen och stjärnor på ovanvåningen.
2.Stakarna bör vara likadana, eller snarlika och stjärnorna likaså - allt för att ge ett vackert och lugnt intryck (speciellt sett utifrån!)

Nu är det så att jag skulle behöva en stjärna till, av en modell som vi redan har flera stycken av, men som tyvärr inte går att få tag i längre. Detta har fått till följd att jag spanar i alla fönster vi går eller åker förbi. 3-våningshus är max vad ögat klarar från bilfönstret, har jag märkt. När (inte om!) jag hittar "vår" stjärna kommer jag att kliva ur bilen, plinga på hos vederbörande och erbjuda dubbla inköpspriset!
- Vi följer inte med, säger barn och man. Tänk, det förstår jag!
- Är det inte väldigt pinsamt? säger någon. - Inte då, säger jag. Sådana här projekt gör mig i stället på riktigt gott humör!

Ännu har inte jakten lyckats men jag vet att någon dag, någonstans, hänger en stjärna som snart, mycket snart, kommer att bli nerplockad .......

Förresten, om man dubbelklickar på bilden så syns det tydligare vart 20 av de nyköpta julgransattiraljerna hamnade!

Tjingeling!
Anna

Inga kommentarer: